Dag 91

91. Det är roligt att titta in genom okända människors fönster när de har tänt inne och det är mörkt ute. Det är inte roligt på det där obehagliga stalkerviset som kräver att det ösregnar och man står 30 cm från tidigare nämnda fönster med gummistövlarna nersjunkna halvvägs ner till Kina i geggamoja. Det är roligt på ëtt av de få lagliga visen. Man kör en snabbkik när man går förbi och sen är det inte mer med det. Eventuellt spanar man lite extra när man nyper luft på balkongen och grannen mittemot gör lunchlåda till morgondagen. Vad jag gillar att titta på hos okända människor:

1. Inredningen.
Det är vanligare än man tror att folk har såna här gardiner

ackompanjerade av såna här bruks/prydnads-föremål

och i bakgrunden ser man att väggen skriker
.
Det är som en blandning av det värsta från min mellanstadietid, då jag för övrigt hade spikes med frostade toppar, och ett riktigt dåligt Bellman-skämt.
Annars är en favorit att köra omoderntmodernt. Det är modernt för att det finns att köpa överallt och de flesta har det, men det är omodernt för det är så jävla fult. Stilen jag tänker på är adventsljusstakar i stilren svart metall med små lysdioder upptill där låtsaslågan borde sitta. Det är mycket grått, svart och mocca i stilen och många av inredningsdetaljerna går, hör och häpna, att köpa på Clas Ohlsson!

2. Människorna själva.
Det är inte ovanligt att folk fäller ut ölmagen och låter kalsongerna sitta på halv stång när mörkret faller. Då kilar jag förbi och flinar. Ibland näckar folk helt och det är inte lika roligt. Jag brukar, av någon anledning, alltid föreställa mig att folk jag tittar på genom fönsterrutor antingen är på väg till eller från sängen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0