Dag 45

45. Härom dagen var min vaktmästare upptagen med att tömma mitt förråd som varit smockfullt med okända människors saker. Jag har ärvt förrådets innehåll av min lägenhets tidigare inneboende. Innan jag drog till jobbet var jag tvungen att kika närmare på grejerna där nere och hittade ett gäng böcker jag ville behålla som mina. Där var litteraturhistorieböcker och någon bok om Salvador Dalí. Sedan fanns där ännu en bok. En magisk bok som varit gömd i säkert 50 bast. Boken beskriver hur det är att vara tjej och vad som förväntas av tjejer. Jag har inte läst den än men jag vill gärna dela med mig av innehållsförteckningen. Det här är alltså en bok som, för allas bästa, borde bli varje flickas handbok även under 2011. Okej, innehållet är:

1. Som man är
2. Några dikter att läsa när man är ensam
3. Kär lek
4. På tåget
5. Något om "pojktycke"
6. Den bussiga flickan
7. För den som vill banta
8. Några recept
9. Hos doktorn
10. För att bli söt
11. Kapitlet om kläder
12. Klädvård för en ung flicka
13. Främlingar av nära släkt
14. De utstötta
15. Hur har du det med ekonomin?
16. Hemma
17. Några recept
18. Vad man läser
19. Idoler och ideal
20. När skolledan sätter åt
21. Konsten att läsa läxor
22. Kring en telefon
23. Vad ska du bli?
24. ...och här slutar "Boken till dig"

"Sen gammalt vet vi, att ett vackert hår är kvinnans främsta prydnad. Ett glänsande luftigt hår väcker alltid beundran."

"Innan vi vandrar vidare på vår kroppsgenomgång ska jag lämna ett tips att använda, när man gråtit mycket och han ringer och vll träffa en om en halvtimme. Då gör man så här: Ta litet tunn grädde och droppa några droppar citron i tills grädden blir tjock. Smörj in ansiktet särskilt under ögonen med denna blandning och låt den sitta en kvart eller så. När man tvättar bort masken är alla spår av sorg borta."

"Prova glasögon lika omsorgsfullt som en ny hatt- de har samma förmåga att förfula eller försköna. Det finns idag hundratals modeller att välja på."

I boken står det också om den smala och den knubbiga flickan. Den smala flickan har blek hy och långa ben medan knubbisen har korta ben. Knubbisens "egenskaper som icke är att förringa" är att hon är mjuk, varm och full i skratt.

Boken heter "Boken till dig" och mitt exemplar trycktes 1959. Författarn är Kerstin Thorvall. Pissbra och användbar bok.

 

Kommentarer
Postat av: Ida

"Främlingar av nära släkt"??

2011-02-15 @ 05:03:58
URL: http://idagunnarsson.blogspot.com
Postat av: Li

ja, det verkar vara någon slags novell.

2011-02-15 @ 12:38:38
URL: http://nyaaret.blogg.se/
Postat av: Ida

Jag älskar den här boken! Jag tycker att vi bör ha en temafest i dess ära.

2011-02-23 @ 22:14:09
URL: http://idagunnarsson.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0