Dag 178

178. Jag är lite sugen på att inte skriva någonting någonsin igen. Blir helt trött i hjärnan så fort jag tänker idag. Sen blir jag direkt sugen på att köra en kroppsdelsvecka nu efter fiskveckan och då blir jag peppad på att skriva allt. Ska vi ta måndag? Ska vi ta bräss?

Måndag: Bräss

När jag var liten och kikade igenom min mors "vår kokbok" blev jag alltid rädd och intresserad när jag slog upp brässidan. Jag frågade mamma hela tiden vad en bräss var, men hon kunde inte svara. Under senare år började jag brässtänka igen och försökte finkamma internet på intressant fakta. Jag låtsades i alla fall. Hade jag verkligen finkammat hade jag säkert hittat, men jag är ingen pluggis. Jag är en latmask som bara läser rubrikerna i tidningen. Jag hittade trots allt brässen för något år sedan och den är intressant! Först trodde jag att bara djur hade bräss, men fan heller. Kanske jag trodde det för att de där anatomimodellerna i skolan aldrig hade en stor körtel framför hjärtat att plocka bort.

När vi är små och tonåringar är brässen riktigt viktig. Den är en körtel som hjälper till att utveckla vårat immunförsvar. Sedan blir den mindre och mindre ju äldre vi blir. Kanske man inte får veta att brässen finns för att barn och tonåringar inte anses vara fullvärdiga människor i naturkunskapsböcker från 90-talet.

I och för sig får man ju höra talas om thymus en del och det är ju brässens mellannamn. Är jag den enda som inte gjorde den kopplingen under barndomsåren när man kikade igenom inälvsmatsidorna i morsans kokbok? Jag kanske är en av de få som vid 25-års ålder inte besitter tillräckliga kunskaper om brässen. Jag kanske ritade snoppar in anteckningsboken när fröken Kjell gick igenom immunförsvarets utveckling.



I vilket fall som helst så kan man äta brässen. Inte människobrässen för det är olagligt, men kalvbräss till exempel. Om någon som läser det här inlägget har beställt in thymus med bea och pommes, på en fin restaurang, får ni gärna göra er hörda och berätta om smak och konsistens. Tack.



"Aptiten är nu svårt retad, men tillfredställs inom kort med en förning av först kalvbräss med murklor och silverlökspuré, och därefter långkokt kalvlägg med risotto."

Kommentarer
Postat av: fadern

du skulle snackat med farsan så kunde han lugnat dig..

Kalvbräss användes som läkemedel under namnet THX detta läkemedel kulle bla bota cancer...

det var en läkare i Aneby som höll på och mixtrade med detta hans verksamhet ansågs inte seriös han blev anmäld under kvaksalverilagen det var ett jävla liv tror det utspelade sig på 70-talet mycket skumt hände då

fadern

2011-06-28 @ 16:40:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0