Dag 76

76. Det kastas alldeles för mycket mat. Det kastas jättemycket mat. Tonvis. Kanske till och med tonvis med mat. Först skrev jag ton för att understryka mängden mat som kastas, sedan kom jag på att det faktiskt handlar om äkta ton. Till exempel kastas kanske 3 kg mat på en avdelning på ett äldreboende. Själva boendet har 5 avdelningar. I stadsdelen finns minst MINST 30 boenden. 15 kg x 30 = 450 kg mat. Malmö har väl, rätta mig gärna om jag har åt helvete fel, kanske 6 stadsdelar. 6 x 450 kg = 2700 kg mat! Okej, jag kanske överdriver, men säkerligen inte jättemycket. Och nu har jag bara snackat äldreboenden i Malmö. Maten var god säger tanterna och smäller i sig lite dessert. God mat rakt åt helvete. Jag kan reglerna och jag kan förstå reglerna. Det handlar om temperaturer och hygien, men inte fan kan det vara rimligt att kasta så mycket mat ändå? Någon har räknat rent fel! Antingen skickar vi vidare maten till någon som är hungrig, eller så räknar vi rätt och slipper kasta så mycket, eller så värmer vi maten på plats efter behov- i fortsättningen (om jag får bestämma)! Jag blir tokig. Tänk hur många liter bensin som har gått åt i onödan och tänk hur många stackars djur som blivit mördade helt utan anledning. Det är galenskap I tell you. Plus att nu räknade jag bara på ETT av dagens tre serverade måltider. Som sagt så kan jag ha överdrivit lite, men det är fan inte jättelångt från sanningen.

Kommentarer
Postat av: maria

det är helt oförskämt vad mycket mat det kastas! största matsvinnet finns dock i hemmen, icke att förglömma.

där jag jobbar kastar vi skitmycket mat. men en helt del går till bönder och andra som har nytta av det. i livsmedelsbranchen är det ju faktiskt konsumenten som är det stora problemet, det är ju den som bestämmer hur mycket mat som ska kastas i slutändan.

dumma människor!

kram på dig!

2011-03-18 @ 10:24:22
URL: http://sisolainen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0