Dag 280

280. Ibland kommer jag på mig själv att tänka på ordet "trikiner". Jag har fram tills nu inte haft någon bra koll på vad trikiner faktiskt är, jag minns bara att jag hittade en bild på en död björn i en jägartidning med texten "trikiner hittade i björn i Dalarna", i en tidning för kanske två år sedan. Jägartidningen har jag i min ägo från den gången allers hade jippo i Malmö och bjöd på gratistidningar. Jag tog ALLA för att jag är en gratishora utan dess like. Jägar- och fiske-tidningarna har jag använt till att klippa ut blodiga bilder ur som jag senare tänkt göra kollage av. Blev inte så mycket av den idén. FÅR VÄL SE VAD FRAMTIDEN HAR I SITT KLIPP OCH KLISTRASKÖTE. I alla fall så tänker jag ibland på trikiner.

Trikiner är parasiter som lever i däggdjur. Människor kan få i sig trikiner om de till exempel äter illa tillagat griskött. Då kan man få trikinos.

Nu latar jag mig och klipper och klistrar. Informationen är ändå den samma. Smaskig och lurig.

"Infektion med trikiner är en zoonos, det vill säga en sjukdom som kan överföras mellan djur och människa. Infektionen förekommer hos diverse djur i stora delar av världen, inte minst i länder med tempererade klimat.

I Sverige är sjukdomen ovanlig, några fall hos människa har rapporterats under de senaste tio åren (utlandssmittade). Förekomst av trikiner hos svenska tamsvin är utomordentligt sällsynt och senast detta inträffade var 1994. Under senare år har dock enstaka fall påvisats hos vildsvin. Trikiner kan finnas även hos andra vilda djur i Sverige som björn, rödräv, lodjur och varg.


Orsakande organism, smittvägar och smittspridning

Det finns flera trikinarter internationellt varav några kan förekomma i Sverige. Vanligast i Sverige är rundmasken Trichinella spiralis. De vuxna maskarna är två till fyra mm långa. Om kött som innehåller larver (trikiner) från masken äts av ett djur, frisätts dessa larver i mag- och tarmkanalen och utvecklas där till vuxna maskar. De vuxna maskarna producerar nya larver, som via blodet och lymfan sprids i kroppen och vandrar ut i tvärstrimmig muskulatur, framför allt ögon-, tugg, axel-, andnings- och hjärtmusklerna. I muskulaturen bildas sedan cystor runt larverna, och cykeln kan fortsätta.

Smitta sker om man äter otillräckligt berett griskött (även vildsvin), björn- eller hästkött i vilket trikiner ligger inkapslade. Sjukdomen smittar inte från människa till människa. Mottagligheten är allmän.

Inkubationstiden är någon till några veckor.


Symtom, komplikationer, behandling och diagnostik

Sjukdomsbilden varierar från milda, symtomfria fall till svåra, dödligt förlöpande tillstånd. I tarmen kan maskarna ge upphov till övergående diarrébesvär. Larverna framkallar under sina vandringar allergiska symtom och lokala besvär, som kan yttra sig som smärtande vätskeansamlingar, särskilt kring ögonen, blödningar i ögats bindehinna och under naglarna, långvarig och oregelbunden feber samt påverkat allmäntillstånd. Komplikationer från hjärta och nervsystem kan förekomma. Behandling finns mot de tidiga mask- och larvstadierna.

Diagnosen är ofta svår, mest därför att man inte misstänker sjukdomen. Ibland kan larver påvisas genom mikroskopisk undersökning av muskelvävnad. Annars används serologisk metodik, det vill säga att antikroppar mot trikiner påvisas i blodprov."


Kolla symptomen! Läckert!

Ps. När jag var liten stavade jag "tidningen" tinine.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0