Dag 286

286. Igår när jag satt på bussen och åt ett äpple så ömmade det lite i mitt tandkött. Av någon anledning har jag fått för mig att om man tuggar hårda saker blir tandköttet starkare. Stämmer det? I vilket fall som helst började jag fundera på vad tandkött är gjort av. Inte är det muskler, för jag har i alla fall aldrig sett någon spänna och flexa tandköttet. Jag uteslöt även brosk, svällkroppar och tjock hud.

I LOVE INTERNET!

Tandkött:

Det yttersta lagret på tandköttet heter epitel. Epitelet består till största del av keratinocyer. En keratinocyt är en cell som finns i hudens översta lager. Cellen vandrar uppåt och går i programmerad celldöd, vilket bildar det yttre döda cellagret på kroppen. Den här cellens främsta uppgift är att skydda kroppen mot bakterier, UV-strålningar och så vidare. I epitelet finns även melanocyt som är den cell som producerar pigmentet melanin som även det skyddar mot UV-strålar. Inte för att vi solar tanköttet så ofta, men ändå. Det är mutationer hos melanocyterna som kan leda till malignt melanom. Kroppen tar hand om de muterade cellerna oftast på egen hand genom att tvinga dem att begå självmord. Men om kroppen missar en muterad cell så lär den cellen närliggande celler att mutera och tillsammans bildar de cancer. Det finns även mastceller i epitelet. Mastceller hjälper kroppen att bekämpa parasiter genom att binda antikroppar till sin egen yta. Antikropparna sänder i sin tur ut inflammatoriska substanser för att ta kål på parasiterna. En av de substanserna är histamin. Mastcellerna är den huvudsakliga orsaken till allergier och överkänslighetsreaktioner. En annan cell vi har i yttersta lagret är lymfocyt som är en sorts vita blodkroppar.

Under epitelet ligger bindväv, nerver och blodkärl. Bindväv en geléartad grundsubstans som utgör kroppens sammanhållande och stödjande vävnad. Sen kommer käkbenet!

PLUS: "Tandköttet är liksom fingeravtryck, helt unikt och kan identifieras via fotografier."

Tack Wikipedia för all information!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0