Dag 52

52. Kisset är ju alltid gult. Nästan alltid i alla fall, om man inte äter rödbetor eller massa blåbär eller nåt sånt. Varför just gult?

"Att urinen är gul beror på färgämnen som utsöndras med gallan, när kroppen smälter fetter. En del av gallfärgämnena bryts ned i tarmsystemet, varefter de tas upp i blodet och till sist utsöndras med urinen, som därmed blir gul. De gallfärgämnen som stannar i tarmen bryts ned till färgämnen som gör avföringen brun.
Att till exempel Coca Cola inte påverkar urinens färg beror på att färgämnena i nästan all mat bryts ned i kroppen. Vissa färgämnen kan dock passera genom kroppen och färga urinen."

Mvh. Illustrerad vetenskap




Kommentarer
Postat av: Lussekatt

Hej!

Du har antagligen ingen aning att jag läser din blogg över huvud taget. Jag hittade hit efter Sanna la ut länken på FB och sen dess tjuvkikar jag lite då och då. Och så slutar det mestadels med att jag nästan kissar (gult) på mig. Underbart är bara förnamnet!

Därför får du en award från mig, det är en sån man får av andra bloggare och ger den sedan vidare till nästa. Reglerna står i min blogg (scrolla neråt för att komma till den engelska versionen.)

Hälsningar

Lussekatt

2012-03-01 @ 14:43:46
URL: http://schwedenblog.bestofscandinavia.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0