Dag 11

11. Om man har som nyårslöfte att lära sig lite nya grejer det kommande året så borde man idag läsa nyaåret. Jag har en kompis på facebook som jag gick på gymnasiet ihop med som länkade till en så tveklöst intressant sak. Det är ett naturfenomen som kallas håris.

Håris skapas på döda och fuktiga trädgrenar i naturen. Vanligvis saknas bark på trädbiten. Omgivningen måste ha en temperatur som ligger just prick kring fryspunkten. Jag har svårt att förklara vad som exakt händer, men det gäller temperaturskillnaden i luften och inne i grenen och fukten som skapar isen. Fryst vatten drar ihop sig och plusgradigt vatten utvidgas. Fukt från inuti träet pressas ut och fryser i mynningen och bildar långa istrådar som liknar hår. Fattar du?

National geographic förklarar grejen såhär: När temperaturen når fryspunkten fryser vattnet i grenens ­allra yttersta delar till is. Därefter pressas isen ut genom mycket tunna ­porer i grenen efter hand som vattnet i grenens mitt fryser och ­utvidgas och därmed trycker på inifrån. I samband med den processen uppstår de här ­hårfina trådarna, som i vissa fall kan bli ända upp till tio centimeter långa.

Typ samma som jag skrev, fast lite tydligare.

Vidare handlar det lite om ämnen och bakterier som påverkar isstrukturen.






Nu tackar vi Amanda för att hon gjorde mig uppmärksam om detta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0